Gå till huvudinnehåll Gå till sidfot

Karolina Andersson

Roll i Don Carlos: Elisabeth

“Den största utmaningen i min yrkesroll är att stänga av hjärnan och inte låta nervositet och ångest ta överhanden.”

Födelseort: Uppsala
Bostadsort: Arvika

Utbildning: Sångpedagog- och operautbildning vid Högskolan för scen och musik i Göteborg (2002-2007). Diverse kurser inom historia och etnologi vid universiteten i Karlstad, Stockholm, Uppsala och Göteborg, samt musik på Kulturama och Södra Vätterbygdens Folkhögskola (1996-2002).

Fem jobb i urval: Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten har följt mig genom åren sedan debuten på Kungliga Operan (2006). Har sjungit den i Göteborg, Berlin, Wien, Kassel, Bremen, Stockholm, Åbo, på turné i Kina med mera. Senaste uppsättningen var på Göteborgs Stadsteater (2019-2020).
Susanna i Mozarts Figaros bröllop på Wermland Opera (2014-2015), Violetta i Verdis Traviata på Malmö Opera (2013), Gilda i Verdis Rigoletto på Komische Oper i Berlin (2010-2011), Annette i Philippe Fénelons Faust på Théâtre du Capitole Toulouse (2007) och L’Opéra Garnier Paris (2010).

Verdis musik får mig att känna: mig känslofylld.

Don Carlos i tre ord: passionerad, ödesmättad, drabbande.

Så skulle jag beskriva min roll ”Elisabeth” i Don Carlos: En bricka i det politiska spelet. Fostrad in i plikterna vid hovet, kämpandes med att undantrycka känslostormarna inombords. En vingklippt fågel som längtar efter frihet och kärlek utanför sin gyllene bur.

Då känner/kände jag mig maktlös: När jag kör bil i Stockholm. När de tog britsen och sprang för att göra urakut snitt när vår första dotter föddes.

Då känner/kände jag mig mäktig: När jag kör bil i Stockholm. När koloraturerna i Nattens drottning sitter som ett smäck.

Mäktigast i världen enligt mig: Gud

En politisk thriller jag vill tipsa om: Med allt som precis hänt i Afghanistan blev jag sugen på att se om Homeland vid tillfälle.

En familjesåpa jag vill tipsa om: Downton Abbey – allsköns drama och härliga karaktärer i historisk kontext.

Varför gå på opera? För att opera talar direkt till hjärtat. Allt händer här och nu.

Den största utmaningen i min yrkesroll: Att stänga av hjärnan och inte låta nervositet och ångest ta överhanden. Att hålla sig frisk. Att få ihop familjelivet.

Drömjobb: Jag skulle gärna vilja fortsätta att sjunga och spela teater om möjligt.

Porträtt av operasångerskan Karolina Andersson.
Karolina Andersson. Foto: Karin Törnblom.

Kalendarium

Köp biljetter till kommande föreställningar

  1. Ålevangeliet Nypremiär

    lördag 3 december

    kl. 18:00
  2. Ålevangeliet

    söndag 4 december

    kl. 16:00
  3. Ålevangeliet

    onsdag 7 december

    kl. 18:00
  4. Ålevangeliet

    torsdag 8 december

    kl. 19:00
  5. Ålevangeliet

    lördag 10 december

    kl. 18:00
  6. Ålevangeliet

    söndag 11 december

    kl. 16:00
  7. The Turn of the Screw Öppet Rep

    onsdag 18 januari

    kl. 18:00
  8. Turn of the screw -Premiär

    onsdag 1 februari

    kl. 18:00
  9. Turn of the screw

    torsdag 2 februari

    kl. 19:00
  10. Turn of the screw(Copy2)

    lördag 4 februari

    kl. 18:00