Karolina Andersson
Roll i Don Carlos: Elisabeth
“Den största utmaningen i min yrkesroll är att stänga av hjärnan och inte låta nervositet och ångest ta överhanden.”
Födelseort: Uppsala
Bostadsort: Arvika
Utbildning: Sångpedagog- och operautbildning vid Högskolan för scen och musik i Göteborg (2002-2007). Diverse kurser inom historia och etnologi vid universiteten i Karlstad, Stockholm, Uppsala och Göteborg, samt musik på Kulturama och Södra Vätterbygdens Folkhögskola (1996-2002).
Fem jobb i urval:
Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten har följt mig genom åren sedan debuten på Kungliga Operan (2006).
Har sjungit den i Göteborg, Berlin, Wien, Kassel, Bremen, Stockholm, Åbo, på turné i Kina med mera. Senaste uppsättningen var på Göteborgs Stadsteater (2019-2020).
Susanna i Mozarts Figaros bröllop på Wermland Opera (2014-2015).
Violetta i Verdis Traviata på Malmö Opera (2013).
Gilda i Verdis Rigoletto på Komische Oper i Berlin (2010-2011).
Annette i Philippe Fénelons Faust på Théâtre du Capitole Toulouse (2007) och L’Opéra Garnier Paris (2010).
Verdis musik får mig att känna: mig känslofylld.
Don Carlos i tre ord: passionerad, ödesmättad, drabbande.
Så skulle jag beskriva min roll ”Elisabeth” i Don Carlos: En bricka i det politiska spelet. Fostrad in i plikterna vid hovet, kämpandes med att undantrycka känslostormarna inombords. En vingklippt fågel som längtar efter frihet och kärlek utanför sin gyllene bur.
Då känner/kände jag mig maktlös: När jag kör bil i Stockholm. När de tog britsen och sprang för att göra urakut snitt när vår första dotter föddes.
Då känner/kände jag mig mäktig: När jag kör bil i Stockholm. När koloraturerna i Nattens drottning sitter som ett smäck.
Mäktigast i världen enligt mig: Gud
En politisk thriller jag vill tipsa om: Med allt som precis hänt i Afghanistan blev jag sugen på att se om Homeland vid tillfälle.
En familjesåpa jag vill tipsa om: Downton Abbey – allsköns drama och härliga karaktärer i historisk kontext.
Varför gå på opera? För att opera talar direkt till hjärtat. Allt händer här och nu.
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att stänga av hjärnan och inte låta nervositet och ångest ta överhanden. Att hålla sig frisk. Att få ihop familjelivet.
Drömjobb: Jag skulle gärna vilja fortsätta att sjunga och spela teater om möjligt.