Arkiverad föreställning
Bartóks opera Riddar Blåskäggs borg framförs tillsammans med det nyskrivna beställningsverket Judith, som spelas i dialog med originalet. I rollerna ser vi bland annat skådespelerskan Stina Ekblad och sopranerna Julia Sporsén och Alexandra Büchel som skapar två personas av karaktären Judith.
Malin Bångs egensinniga musik möter Bartóks och författaren Mara Lee har skrivit en laddad text som ger ytterligare en dimension till Balázs libretto. Likt en operornas Twin Peaks gör de två verken varsin resa in i det undermedvetna och berättar varsin sida av den grymma historien.
I Bartóks kortopera Riddar Blåskäggs borg ber den unga Judith sin nyblivne make Riddar Blåskägg, att öppna de sju slutna dörrarna så att ljuset kan flöda in i den mörka borgen. Blåskägg vägrar och ber henne att älska honom trots att han inte vill visa det som döljer sig i dunkel bakom dörrarna. I den starka tron att hon med sin kärlek skall göra honom hel så insisterar Judith på att få låsa upp dörrarna. Han ger med sig och en efter en öppnas de slutna dörrarna, var och en avslöjar en bit av Blåskäggs värld. Till sist har hon öppnat en dörr för mycket, och hans grymma öde avslöjas.
I det nyskrivna verket Judith, som inleder och avslutar helaftonen, reser vi vidare i det undermedvetna men nu är det Judiths rädslor och begär vi vandrar bland. Till skillnad från Blåskägg vill Judith att alla dörrar skall stå på vid gavel. Hon söker ledtrådar för att förstå livets brutalitet och skönhet.
Librettot till Judith är skriven av den prisbelönade författaren Mara Lee som gör sitt första operalibretto. Hon har givit ut ett antal diktsamlingar och flera uppmärksammade romaner som Salome, Future Perfect, Kärleken och hatet och nu senast Främlingsfigurer.
Musiken är skriven av Malin Bång, en av vår tids mest spännande och nyskapande tonsättare. Med ett expressivt, utåtriktat och energifyllt tonspråk fångar hon lyssnaren med sin detaljrikedom och framåtdrivande energi. Bångs musik blir en egensinnig och färgrik samtida partner till Bartoks expressionistiska opera. Judith blir hennes första opera.
För regin står den belgiske regissören Wouter Van Looy vars CV rymmer många intressanta och genreöverskridande produktioner som involverar kompositörer, musiker, sångare, författare och konstnärer. Hans uppsättningar rör sig oftast i gränslandet mellan opera och musikteater. Wouter är konstnärlig ledare för Muziektheater Transparant som tillsammans med Folkoperan beställt verket Judith liksom det musikaliska arrangemanget av Riddar Blåskäggs borg.
Riddar Blåskägg och Judith är en internationell samproduktion med Muziektheater Transparant, Belgien och Theatro Municipal de São Paulo, Brasilien. Efter spelperioden på Folkoperan kommer uppsättningen att turnera i Europa.