Sofie Gynning
Roll i Askungen och Tidens larm: Ljusdesigner
“Jag skulle delvis likna ljusets roll på scen med kamerans arbete i film; vi zoomar in, lyfter fram och skapar intrikata världar med form och tempo och hjälper publiken att ta till sig berättelsen.”
Födelseort: Stockholm
Bostadsort: Stockholm
Utbildning: SKH (Stockholms Konstnärliga Högskola), ljusdesign kandidat, Stockholm 2016–2019
Tre jobb i urval:
- Rädsla urholkar själen av Rainer Werner Fassbinder, regisserad av Helle Rossing, Malmö Stadsteater, Malmö 2023
- Vi är luftens drottning cirkusföreställning i regi av Viktoria Dalborg efter en roman av Pauline Wolf, Helsingborgs Stadsteater, Helsingborg 2022
- Mr. Burns – en postelektrisk pjäs, skriven av Anne Washburn, regisserad av Nora Nilsson, Göteborgs Stadsteater, Göteborg 2022
Askungen
Rossinis musik får mig att känna: Uppsluppenhet och vemod i en härlig mix
Föreställningen Askungen i tre ord: Överflöd, magi, barockt
Så skulle jag beskriva min roll i Askungen: Jag skulle delvis likna ljusets roll på scen med kamerans arbete i film; vi zoomar in, lyfter fram och skapar intrikata världar med form och tempo och hjälper publiken att ta till sig berättelsen.
Tides larm
Sjostakovitj musik får mig att känna:
Stora känslor, mystik och som att något nytt är precis runt hörnet
Föreställningen Tidens larm i tre ord:
Geni, förtryck, hjärta
Så skulle jag beskriva min roll i Tidens larm:
Jag skulle delvis likna ljusets roll på scen med kamerans arbete i film; vi zoomar in, lyfter fram och skapar intrikata världar med form och tempo och hjälper publiken att ta till sig berättelsen.
Drömjobb: Detta är mitt drömjobb!
Här kan du läsa mer om mig: sofiegynning.com