Gå till huvudinnehåll Gå till sidfot

Kajsa Lindberg

Roll i Norma: Norma

“Jag är på många sätt mitt yrke, snarare än att jag utövar det. “

Födelseort: Malmö
Bostadsort: Hörby
Utbildning:
2016-2019 Högskolan för Scen och Musik Göteborg, Kandidatexamen i opera
2011-2016 Kungliga musikhögskolan, Stockholm, Kandidat- och masterexamen i klassisk sång
2009-2011 Lunds universitet och Teaterhögskolan i Malmö, Engelska och Teaterns teori och praktik

Fem roller i urval:
Orasia, Orpheus, Telemann, Vadstena-Akademien

Bellone, Narvabaletten, Düben, Vadstena-Akademien

Dido, Dido och Aeneas, Purcell, Högskolan för Scen och Musik

Lucia Bayard, The Long Christmas Dinner, Hindemith, Högskolan för Scen och Musik

Solist Mahlers 4:e symfoni, Wir geniessen die Himmlischen Freuden, Högskolan för Scen och Musik

Solist med Norrköpings symfoniorkester 2018, 2019

Den största utmaningen i min yrkesroll: Balansen mellan jaget och rollen är den känslomässiga sidan av yrket. Den vardagliga och mer fysiska sidan är att jag, min kropp, måste må bra för att jag ska kunna skapa det jag vill. Jag är på många sätt mitt yrke, snarare än att jag utövar det. 

Bellinis musik får mig att känna: En djup längtan, både ljuv och smärtsam.

Norma i tre ord: Blixtrande, smärtsam, mänsklig.

Så skulle jag beskriva min roll i Norma: Komplex, passionerad, ensam.

Varför gå på opera? När jag gick på Malmö Opera i tioårsåldern älskade jag:
1 kostymerna
2 att sakta skrida nedför marmortrapporna 
3 den alldeles fantastiska känsla som sprang fram inom mig när jag träffades av musiken och sången.

Varför går jag på opera idag? Det får mig att känna och drömma. Att uppleva opera är att uppleva mänsklighet, vi älskar och hatar, tar märkliga beslut, sårar varandra, gör fel, gör allt rätt men det blir fel ändå och de vi älskar dör. Och ibland är allt härligt. Men lätt är det aldrig! Livet. Opera.

Drömjobb: Jag minns att jag fascinerad såg på OS-invigningen i Sydney 2000. En liten flicka ‘flög’ omkring i luften och sjöng. Vilken hisnande upplevelse! Kanske även jag får göra det en dag?

Att sjunga Norma, denna fantastiskt intressanta kvinna, är inte dumt heller…

Kajsa Lindberg. Foto: Albert Häggblom.

Kalendarium

Köp biljetter till kommande föreställningar

  1. Ålevangeliet Nypremiär

    lördag 3 december

    kl. 18:00
  2. Ålevangeliet

    söndag 4 december

    kl. 16:00
  3. Ålevangeliet

    onsdag 7 december

    kl. 18:00
  4. Ålevangeliet

    torsdag 8 december

    kl. 19:00
  5. Ålevangeliet

    lördag 10 december

    kl. 18:00
  6. Ålevangeliet

    söndag 11 december

    kl. 16:00
  7. The Turn of the Screw Öppet Rep

    onsdag 18 januari

    kl. 18:00
  8. Turn of the screw -Premiär

    onsdag 1 februari

    kl. 18:00
  9. Turn of the screw

    torsdag 2 februari

    kl. 19:00
  10. Turn of the screw(Copy2)

    lördag 4 februari

    kl. 18:00