Julia Przedmojska
Roll i Askungen och Tidens larm: Scenograf
“Operan är bästa platsen för katharsis.”
Födelseort: Stockholm
Bostadsort: Södermalm, Stockholm
Utbildning: New York University (Tisch School of the Arts), MFA Design for Stage and Film, 2008–2011, University of Brighton, BA Architecture, 2004–2007.
Tre jobb i urval:
- Scenograf, Il Barbiere di Siviglia av Rossini, Kungliga Operan 2024
- Scenograf & kostymdesigner, Mr Burns av Anne Washburn, Göteborgs Stadsteater 2022
- Scenograf & kostymdesigner, Next to Normal av Tom Kitt, Uppsala Stadsteater 2022
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att visualisera rummet och känslan vi vill förmedla långt innan någon eller något står på scen.
Varför gå på opera? Bästa platsen för katharsis.
Drömjobb: Ett briljant konstnärligt team + en makalös ensemble + ett skickligt tekniskt arbetslag = drömjobb
Askungen
Rossinis musik får mig att känna: Rossinis musik är sprudlande och full av glädje!
Föreställningen Askungen i tre ord: Godhet lönar sig?
Tidens larm
Sjostakovitj musik får mig att känna: Vackert vemod med inslag av skav.
Föreställningen Tidens larm i tre ord: Konst som motstånd.
Här kan du läsa mer om mig: juliaprzedmojska.com