Philip Björkqvist
Roll i Don Carlos: Storinkvisitorn
“Opera är så mycket mer än ”bara” musik. Det är ett allkonstverk som har något för alla.”
Födelseort: Mariehamn, Åland
Bostadsort: Stockholm
Utbildning: Bachelor i sång vid Musikhochschule Hannover, Tyskland (2009-2013), Master of Opera vid Musikhochschule Hannover, Tyskland (2013-2015), Master of Opera vid Operahögskolan i Stockholm (2015-2017).
Fem roller i urval: Psilander i Lisbeta av Einarsdottir på Alandica, Mariehamn (2021), Filippo i Don Carlos av Verdi på Theater Lüneburg (2020), Sam i Maskeradbalen av Verdi på Eutiner Festspiele (2019), Figaro i Figaros Bröllop av Mozart i Västerås Sinfonietta (2017), Il Carceriere i Tosca av Puccini på OperAir Hannover (2015).
Verdis musik får mig att känna: passion och revolution.
Don Carlos i tre ord: maktkamp, maktlystnad, maktlöshet
Så skulle jag beskriva min rollkaraktär ”Storinkvisitorn” i Don Carlos: Esse non videri, verka utan att synas.
Då kände jag mig mäktig: När jag tog mig an uppgiften att renovera ett ödehus, utan erfarenhet av renovering.
Då kände jag mig maktlös: När jag började renovera mitt ödehus.
Mäktigast i världen enligt mig: Den som inte tar livet på för stort allvar och vågar testa gränser.
En politisk thriller jag vill tipsa om: Nyhetsbevakningen av Corona-pandemin (ifall någon missat den).
Varför gå på opera? Opera kombinerar en rad olika konstformer. Opera är så mycket mer än ”bara” musik. Det är ett allkonstverk som har något för alla.
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att inte låta min yrkesroll definiera mig som privatperson.
Drömjobb: Wotan i Richard Wagners Ringen.
