Nora Nilsson
Roll i Askungen: Regissör
“Jag är som en elvisp vars jobb är att få grädden vispad.”
Födelseort: Stockholm Södermalm
Bostadsort: Stockholm Björkhagen
Utbildning: Stockholms universitet, Teatervetenskap kandidatutbildning, Stockholm 2000–2003, Regielev, Unga Klara, Stockholm 2003–2005, Regielev, Göteborgs stadsteater 2006–2008
Fyra jobb i urval:
- Regissör – Det intelligenta homots guide till kapitalism och socialism, med nyckel till skriften (The Intelligent Homosexual’s Guide to Capitalism and Socialism with a Key to the Scriptures) av Tony Kushner, Göteborgs Stadsteater Stora scen 2013
- Regissör – LOLITA av Edward Albee efter boken Lolita av Vladimir Nabokov, Stockholms stadsteater 2014
- Regissör – Biet i huvet (Die Biene im Kopf) av Roland Schimmelpfennig, Riksteatern 2019 (Uttagen till Scenkonstbiennalen 2019)
- Regissör – MR BURNS av Anne Washburn, Göteborgs Stadsteater 2022
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att på väldigt kort tid få en grupp som aldrig jobbat ihop förut att arbeta tillsammans för att göra storverk. Det är nästan omöjligt.
Rossinis musik får mig att känna: Jag blir på oerhört gott humör av Rossinis musik. Den är lekfull, storslagen och får mig att skratta.
Operan Askungen i tre ord: Alldeles alldeles underbar… (eller smaskig, mastig och lite snuskig)
Så skulle jag beskriva min roll i Askungen: Jag är som en elvisp vars jobb är att få grädden vispad.
Varför gå på opera? Det är som att fråga: varför ska man äta tårta?
Drömjobb: om jag inte arbetade som regissör skulle jag vilja jobba som arkeolog. Det är bra att gräva där man står tror jag.
Här kan du läsa mer om mig: sv.wikipedia.org/wiki/Nora_Nilsson
