Nora Nilsson
Roll i Askungen: Regissör
“Jag är som en elvisp vars jobb är att få grädden vispad.”
Födelseort: Södermalm, Stockholm
Bostadsort: Björkhagen, Stockholm
Utbildning: Teatervetenskap kandidatutbildning på Stockholms universitet (2000–2003). Regielev på Unga Klara (2003–2005) och Göteborgs stadsteater (2006–2008).
Fyra jobb i urval:
- Regissör för Det intelligenta homots guide till kapitalism och socialism, med nyckel till skriften av Tony Kushner, Göteborgs Stadsteater Stora scen (2013).
- Regissör för LOLITA av Edward Albee efter boken Lolita av Vladimir Nabokov, Stockholms stadsteater (2014).
- Regissör för Biet i huvet av Roland Schimmelpfennig, Riksteatern (2019). Uttagen till Scenkonstbiennalen.
- Regissör för MR BURNS av Anne Washburn, Göteborgs Stadsteater (2022).
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att på väldigt kort tid få en grupp som aldrig jobbat ihop förut att arbeta tillsammans för att göra storverk. Det är nästan omöjligt.
Rossinis musik får mig att känna: Jag blir på oerhört gott humör av Rossinis musik. Den är lekfull, storslagen och får mig att skratta.
Operan Askungen i tre ord: Alldeles alldeles underbar… (eller smaskig, mastig och lite snuskig)
Så skulle jag beskriva min roll i Askungen: Jag är som en elvisp vars jobb är att få grädden vispad.
Varför gå på opera? Det är som att fråga: varför ska man äta tårta?
Drömjobb: om jag inte arbetade som regissör skulle jag vilja jobba som arkeolog. Det är bra att gräva där man står tror jag.
Här kan du läsa mer om mig: sv.wikipedia.org/wiki/Nora_Nilsson