Matheo Lindberg Vivien
Roll i The Turn of the Screw:
Miles
“Det är inte likt honom och ingen förstår var det kommer ifrån.”
Födelseort: Stockholm.
Bostadsort: Stockholm.
Utbildning: Stockholms Gosskör, Adolf Fredriks musikklasser, övningselev på Kungliga Musikhögskolan i klassisk sång 2 år och i musikalsång 1 år.
Tre roller i urval:
- Andra Geniet, Trollflöjten, Opera på Skäret.
- Pinocchio, Musikalen Pinocchios Äventyr, Skoklosters Slott.
- Schumanns son, Dichterliebe, Folkoperan.
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att agera och sjunga samtidigt och att få publiken att känna för den karaktär jag spelar.
Benjamin Brittens musik får mig att känna: Mystik, hopp, smärta och sorg.
The Turn of the Screw i tre ord: Spöklik, intensiv, vacker.
Så skulle jag beskriva min roll i The Turn of the Screw: Miles är en föräldralös pojke som har ändrat sitt snälla och väluppfostrade jag och börjat säga och göra elaka saker. Det är inte likt honom och ingen förstår var det kommer ifrån.
Varför gå på opera? För att all scenkonst är en levande fantastisk upplevelse och i opera får man också fantastiskt komponerad musik tillsammans med historien som alla tillsammans berättar.
Drömjobb: Operasångare, ackordeonist (dragspel med melodi i både bas och diskant) eller skådespelare. Eller helst alla tre. Scenkonstnär!