Mara Lee
Roll i Riddar Blåskägg & Judith:
Librettist
“Konstnärliga upplevelser, och kanske opera i synnerhet, öppnar upp vår relation till det obegripliga.”
Bostadsort: Stockholm
Tre jobb i urval:
- Kom (2000)
- Salome (2011)
- Kärleken och hatet (2018)
Den största utmaningen i min yrkesroll: Jag är författare och utmaningarna är många. Men kanske: att acceptera att allt ingår: misslyckanden, ovisshet, förtvivlan, och sedan rödglödgat fokus.
Malin Bång/Bartóks musik får mig att känna: Liv. Att musik inte bara väcker eller ingjuter liv, utan är liv.
Riddar Blåskägg & Judith i tre ord: Inre kamp, passion, nedstigning, frihet.
Så skulle jag beskriva min roll i Riddar Blåskägg & Judith: Librettist.
Varför gå på opera? Jag minns att en av våra partiledare inför förra valet avfärdade opera som obegripligt samt antydde att det var en obsolet konstform. Visserligen på ett skämtsamt vis, men ändå. Uttalandet säger mycket om vår tid och om våra rädslor. Konstnärliga upplevelser, och kanske opera i synnerhet, öppnar upp vår relation till det obegripliga. Det är den relationen som väcks när jag går på opera, och som operan gestaltar om och om igen, i hela dess vidunderliga och vibrerande närvaro där så fruktansvärt mycket står på spel. Det är oöverträffligt, det är skakande.
Drömjobb: Som författare jobbar jag visserligen med inslag av drömmar, men mest arbetar jag med verklighet, i verkligheten. Och det är nog det som är min dröm.
Här kan du läsa mer om mig: albertbonniersforlag.se