Malin Bång
Roll i Riddar Blåskägg & Judith:
Musik till Judith
“En aning av människans gränslöshet i förhållande till vårt inneboende mörker och ljus, men också en upplevelse av mänsklig styrka.”
Födelseort: Sävedalen utanför Göteborg
Bostadsort: Mölndal
Utbildning: Musikhögskolan i Piteå, komposition/kompositionslärare 1994–1999, Conservatoire Nadia et Lili Boulanger, Komposition/instrumentation, Paris 1996–1997, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Komposition, 1999–2003, Komposition UDK i Berlin 2002, Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, komposition 2004–2006.
Tre jobb i urval:
- Beställningsverk till SWR Symphonieorchester och Kungliga Filharmonikerna i Stockholm: Splinters of Ebullient Rebellion. Uruppförande under Donaueschinger Musiktage 2018, och stycket får sitt svenska uruppförande den 4 och 6 maj på Konserthuset 2023.
- The Damned and the Saved – musikdramatiskt verk, beställning av Nationaltheater Mannheim och festivalen Münchener Biennale, libretto av författare Pat To Yan, Hongkong. Uruppförande och framföranden under maj och juni 2022, i München och Mannheim.
- Porträttkonsert med min kammarmusik på Ultraschallfestivalen i Berlin 2014, med min ensemble Curious Chamber Players, och samarbete med arkitekt/scenograf Anna Kubelik.
Den största utmaningen i min yrkesroll: Att behöva anpassa de musikaliska visionerna till vardagens tidsmässiga realitet.
Malin Bång/Bartóks musik får mig att känna: En aning av människans gränslöshet i förhållande till vårt inneboende mörker och ljus, men också en upplevelse av mänsklig styrka.
Riddar Blåskägg & Judith i tre ord: Mörker, ljus, envishet.
Så skulle jag beskriva min roll i Riddar Blåskägg & Judith: I vårt konstnärliga team har vi inspirerat varandra att hitta formen för Judiths process under stycket. Jag har länkat samman mitt komponerande och mina visioner med både text, scenografi och regi. Komponerandet har också handlat mycket om att låta Judiths olika sceniska röster smälta samman med de instrumentala uttrycken för att hitta ett sammansvetsat musikaliskt flöde.
Varför gå på opera? Vårt ständiga inneboende flöde av tankar och känslor går inte att helt formulera i ord, men i musikdramatiken kan vi fläta samman detta med både poetiska skildringar och musikens ordlösa, men känslostarka flöde som knyter an till vår egen upplevelse av tillvaron.
Drömjobb: Att komponera med inställningen att musik kan göra skillnad och samarbeta med personer som känner samma, dvs det jag gör just nu!
Här kan du läsa mer om mig: malinbang.com