Madeleine Allsop
Roll i Don Carlos: Isabella
Födelseort: Plymouth, Storbritannien
Bostadsort: Göteborg
Utbildning: Högskolan för scen och musik i Göteborg (2019-2021), Royal Academy of Music i London (2017-2019), King’s College London (2014-2017).
Fem roller i urval: Don Carlos är min professionella debut! Men jag ser verkligen fram emot att spela Zerlina i Don Giovanni av Mozart med Opera Warberg (2022). Några roller under min studietid: Sophie i Rosenkavaljeren av Strauss vid HSM (2019), Tytania i Midsommarnattsdröm av Britten vid RAM (2019), Elisetta i Det hemliga äktenskapet av Cimarosa på Hampstead Garden Opera (2018), Adina i Kärleksdrycken av Donizetti vid RAM (2018).
Verdis musik får mig att känna: mig fri.
Don Carlos i tre ord: kärlek, svek, maktmissbruk.
Så skulle jag beskriva min roll ”Isabella” i Don Carlos: Isabella är lite överjordisk. En skyddsängel som vakar över alla, den ljusa motpolen till Storinkvisitorns mörker.
Då kände jag mig maktlös: När jag vaknade upp till nyheten att Storbritannien röstat för att lämna EU.
Då känner jag mig mäktig: När jag står på scen.
Mäktigast i världen enligt mig: COVID-19 vaccinet.
En politisk thriller jag vill tipsa om: Brittisk politik (kan följas live).
En familjesåpa jag vill tipsa om: Arrested Development handlar om en väldigt dysfunktionell familj som förlorar sin förmögenhet efter att pappan åker fast för korruption. Många extrema karaktärer i befängda situationer!
Varför gå på opera? För att få uppleva den mänskliga rösten när den tänjs till sitt yttersta.
Den största utmaningen i min yrkesroll: Balansen mellan att utmana min kreativa förmåga och samtidigt ta hand om min röst.
Drömjobb: Sophie i Rosenkavaljeren… eller kan man få betalt för att läsa bra böcker?
Här kan du läsa mer om mig: madeleineallsop.com