Gudrun Dahlkvist
Roll i Askungen: Dirigent
“Människor var likadana på den tiden Rossini levde – alla gillar ett gott skratt!”
Födelseort: Stockholm
Bostadsort: Malmö
Utbildning: KMH/Edsberg Stockholm 2010–2015 (violin)
2018–2021 (dirigering)
Conservatoire National Supérieure de Musique de Paris 2015–2017
Tre jobb i urval:
- Gounods opera Roméo et Juliette, Malmö Opera 2022
- Nielsen/Aulin/Linde, Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören 2023
- Tjajkovskijs Fjärde Symfoni, Helsingborgs Symfoniorkester 2022
Den största utmaningen i min yrkesroll: Instuderingen och förberedelserna. Man sitter för sig själv och går igenom stora verk, utan att kanske ha träffat de man ska musicera med. Så fort man möts på repetitionerna och i musiken så faller allt på plats och man vet vad man ska göra för jobb, men innan dess … det gäller att veta vad för frågor som skulle kunna uppstå.
Rossinis musik får mig att känna: Glädje! Det är ren underhållning som alla kan ta del av. Människor var likadana på den tiden Rossini levde, alla gillar ett gott skratt!
Föreställningen Askungen i tre ord: Fartfylld, virtuos underhållning
Så skulle jag beskriva min roll i Askungen: Jag leder det musikaliska arbetet på repetitioner och föreställningar. En brygga mellan musiker i orkestern och musiker på scen.
Varför gå på opera? För att få en härlig upplevelse. Det är otroligt vilka känslor som kan få fram när man blandar lyssnande och synintryck, och att man sitter och tar in det i stunden med en massa människor! Det häftigaste är att allt framförs i stunden, så inget backtrack, vilket kräver kunskap och hantverk.
Drömjobb: Någon stor opera, Strauss eller Wagner.
Här kan du läsa mer om mig: gudrundahlkvist.com