Adam Frandsen
Roll: Don Carlos
“Det är en romantisk föreställning och ett missförstånd att konstnärer måste lida för att kunna skapa.”
Födelseort: Köpenhamn, Danmark
Bostad: Taichung, Taiwan
Utbildning: Curtis Institute of Music, Philadelphia (2013)
Fem roller i urval:
Rodolfo i La Boheme av Puccini på National Taichung Theatre i Taiwan (2020)
Augustin Moser i Mästersångarna i Nürnberg av Wagner på Salzburg Easter Festival i Österrike (2019)
Don Ottavio i Don Giovanni av Mozart med Auckland Philharmonia Orchestra på Nya Zeeland (2019)
Jordens sång av Mahler med Kioi Hall Chamber Orchestra / Wienerfilharmonikerna i Tokyo (2019)
Edgardo i Lucia di Lammermoor på Opera Hedeland i Danmark (2018)
Verdis musik får mig att känna: Skönhet, styrka och kraft – en upphöjelse av det triviala.
Don Carlos i tre ord: Klassisk (som i tidlös), betungande, polemisk.
Så här skulle jag beskriva rollkaraktären Don Carlos: Hängiven, passionerad fantast.
Då känner jag mig maktlös: Varje dag gällande såväl mitt eget livs riktning som riktningen i världsordningen. Informationssamhällets stora börda – det faktum att man är upplyst men oftast individuellt maktlös.
Då känner jag mig kraftfull: När jag känner att min prestation på scen berikar och underhåller publiken. Eller när jag når mina personliga mål.
Mäktigast i världen enligt mig: Empati och kreativitet – underliggande kärlek.
En politisk thriller jag vill tipsa om: Ildefonso Falcones bok La Catedral del Mar – en mycket estetisk och brutal berättelse om makt, ojämlikhet, orättvisa och öde. Den finns som Netflix-serie, men jag har inte sett den.
Varför gå på opera? För att stänga av omvärlden i några timmar och låta historien och musiken ta över och upplysa/höja själ och sinne. Du kan välja att bara njuta av det du hör och ser, eller så kan du fördjupa dig i kompositionerna och historiernas komplexitet. Bäst blir det när allt smälter samman till en helhet – då blir det både rock and roll.
Den största utmaningen i min yrkesroll: Kamp och prestationer ger, likt patina, själ och karaktär till rösten. Men utmaningen är att behålla optimism och entusiasm i en bransch med hård konkurrens, kritik och brist på ekonomiskt incitament/stabilitet. Det är en romantisk föreställning och ett missförstånd att konstnärer måste lida för att kunna skapa.
Drömjobb: Benevolent tenor despot
Tidigare roller på Folkoperan
Solistroll i Dichterliebe – minnet av en kärlek (2021)