Gå till huvudinnehåll Gå till sidfot

Adam Frandsen

Roll: Don Carlos

“Det är en romantisk föreställning och ett missförstånd att konstnärer måste lida för att kunna skapa.”

Födelseort: Köpenhamn, Danmark
Bostad: Taichung, Taiwan

Utbildning: Curtis Institute of Music, Philadelphia (2013)

Fem roller i urval: Rodolfo i La Boheme av Puccini på National Taichung Theatre i Taiwan (2020), Augustin Moser i Mästersångarna i Nürnberg av Wagner på Salzburg Easter Festival i Österrike (2019), Don Ottavio i Don Giovanni av Mozart med Auckland Philharmonia Orchestra på Nya Zeeland (2019), Jordens sång av Mahler med Kioi Hall Chamber Orchestra / Wienerfilharmonikerna i Tokyo (2019), Edgardo i Lucia di Lammermoor på Opera Hedeland i Danmark (2018).

Verdis musik får mig att känna: Skönhet, styrka och kraft – en upphöjelse av det triviala.

Don Carlos i tre ord: Klassisk (som i tidlös), betungande, polemisk.

Så här skulle jag beskriva rollkaraktären Don Carlos: Hängiven, passionerad fantast.

Då känner jag mig maktlös: Varje dag gällande såväl mitt eget livs riktning som riktningen i världsordningen. Informationssamhällets stora börda – det faktum att man är upplyst men oftast individuellt maktlös.

Då känner jag mig kraftfull: När jag känner att min prestation på scen berikar och underhåller publiken. Eller när jag når mina personliga mål.

Mäktigast i världen enligt mig: Empati och kreativitet – underliggande kärlek.

En politisk thriller jag vill tipsa om: Ildefonso Falcones bok La Catedral del Mar – en mycket estetisk och brutal berättelse om makt, ojämlikhet, orättvisa och öde. Den finns som Netflix-serie, men jag har inte sett den.

Varför gå på opera? För att stänga av omvärlden i några timmar och låta historien och musiken ta över och upplysa/höja själ och sinne. Du kan välja att bara njuta av det du hör och ser, eller så kan du fördjupa dig i kompositionerna och historiernas komplexitet. Bäst blir det när allt smälter samman till en helhet – då blir det både rock and roll.

Den största utmaningen i min yrkesroll: Kamp och prestationer ger, likt patina, själ och karaktär till rösten. Men utmaningen är att behålla optimism och entusiasm i en bransch med hård konkurrens, kritik och brist på ekonomiskt incitament/stabilitet. Det är en romantisk föreställning och ett missförstånd att konstnärer måste lida för att kunna skapa.

Drömjobb: Benevolent tenor despot

Svartvitt porträtt på Adam Frandsen
Adam Frandsen. Foto: Darren Trentacosta.

Tidigare roller på Folkoperan

Solistroll i Dichterliebe – minnet av en kärlek (2021)

Kalendarium

Köp biljetter till kommande föreställningar

  1. Tidens Larm

    söndag 5 maj

    kl. 16:00
    Utsålt
  2. Tidens Larm

    måndag 6 maj

    kl. 18:00
    Fåtal biljetter kvar Köp biljett
  3. Tidens Larm

    fredag 10 maj

    kl. 19:00
  4. Tidens Larm

    lördag 11 maj

    kl. 18:00
  5. Provsjungningen

    söndag 12 maj

    kl. 11:00
  6. Provsjungningen

    söndag 12 maj

    kl. 13:00
  7. Tidens Larm

    lördag 18 maj

    kl. 18:00
  8. Tidens Larm

    söndag 19 maj

    kl. 16:00
  9. Tidens Larm

    onsdag 22 maj

    kl. 18:00
    Utsålt
  10. Tidens Larm

    torsdag 23 maj

    kl. 19:00