“För mig är det en gåva att på detta sätt få lära känna Virginia Woolf, denna oerhört spännande och mångbottnade personlighet. Jag blev väldigt glad när den här möjligheten dök upp och mitt hjärta klappar för Piteå Kammaropera.”
Elisabet Ljungar, regissör
Arkiverad föreställning
Gästspel på Folkoperan
Årets uppsättning från Piteå Kammaropera är Virginia Woolf – en musikteater i två akter präglad av både vemod, skratt och tårar. Allt som en hyllning till en av Englands, och världens, främsta författarinnor.
Virginia Woolf (1882-1941) tillhör utan tvekan en av de stora författarpersonligheterna från det förra seklet. Hennes liv och verk har fascinerat eftervärlden och kommit i uttryck genom filmer, avhandlingar, essäer och biografier. Några av hennes mest kända verk är Mrs Dalloway, Ett eget rum och Orlando. Framgångarna till trots präglades Virginias liv av tunga depressioner till följd av hennes manodepressivitet. 1941 valde hon att avsluta sitt liv, 59 år gammal.
Virginia Woolf var en väldigt mångfacetterad människa och författarinna, som också kunde skriva med stor humor. Det kommer publiken att märka i den första akten. Då bjuds det på en iscensättning av Woolfs novell från 1922, Änkan och papegojan – en sann historia, fritt dramatiserad av regissören Elisabet Ljungar.
Den här delen av föreställningen genomförs som en talpjäs, där Andrea Björkholm spelar änkan, Mrs Gage, som får veta att hon ärvt en stor summa pengar av sin snåle bror. Men då pengarna inte går att finna någonstans, får vi följa änkans något dråpliga jakt på arvet. Här ges prov på Virginia Woolfs drastiska humor och förhoppningen är att publiken ska få sig ett gott skratt. Musiken i akt ett är hämtad från den italienske filmmusikskaparen Nino Rotas breda katalog.
Första akten genomlyses av mantrat att litteraturen är odödlig – något som onekligen stämmer in på Virginia Woolf och hennes livsgärning.
I andra delen av föreställningen får vi lära känna Virginia Woolf på djupet, genom att kliva in i hennes egna dagboksanteckningar. Detta i form av en sångcykel, From the Diary of Virginia Woolf, komponerad av den amerikanske tonsättaren Dominick Argento. Musiken är i original skriven för piano, men dirigenten och tonsättaren B Tommy Andersson har till denna produktion skapat ett nytt arrangemang för klarinett, cello och piano.
Argento har plockat ut åtta olika datum, mellan 1919 och 1941, från Woolfs dagböcker och komponerat musik som ger publiken en kalejdoskopisk inblick i författarinnans inre liv. På scenen står mezzosopranen Emma Sventelius och talskådespelerskan Andrea Björkholm.
Regissören Elisabet Ljungar har många års erfarenhet som regissör och dramaturg. Hon har bland annat arbetat på Norrlandsoperan, Kungliga Operan, Stockholms Stadsteater, Malmö Opera och Göteborgsoperan. Hon har dessutom studerat litteraturvetenskap vilket gör henne som klippt och skuren för det här uppdraget.
Medverkande
Ensemble
Emma Sventelius – mezzosopran
Andrea Björkholm – skådespelare
Robert Ek – klarinett
Pontus Carron – piano
Béla Beer – cello
Kreativt team
Elisabet Ljungar – regi och dramatisering
Maria Antman – scenografi och kostymdesign
Jesper Cederholm – ljusdesign och ljustekniker