Avund som förgör
Arkiverad föreställning
Våren 2018 ger Folkoperan Salieri vs Mozart med Loa Falkman i rollen som tonsättaren Antonio Salieri. Ramberättelsen bygger på den mytomspunna relationen mellan tonsättarna Mozart och Salieri. Publiken får följa med genom skapandeprocessens hela spektrum, lekfullhet, glädje, kollektiv kreativitet, men också ensamhet och avundsjuka som slutar i giftmord.
Tobias Theorell regisserar en unik sammansättning av de båda enaktarna Mozart och Salieri av Nikolai Rimskij-Korsakov och Prima la musica e poi le parole av Antonio Salieri. Jonas Forssell står för idé och musikaliskt arrangemang och Agnes Östergren är scenograf och kostymör. I rollen som Eleonora ser vi hovsångerskan Hillevi Martinpelto och i de övriga rollerna återfinns Jesper Säll och Frida Österberg.
Salieri vs Mozart har urpremiär 14 februari 2018 och spelas hela våren.
Stora stjärnor på lilla Folkoperan
Salieri vs Mozart handlar om förgörande avund och ovilja att släppa ifrån sig makt och ära men även om kollektiv kreativitet, lekfullhet och skaparkris. Föreställningen, som rör sig mellan realism och surrealism, är både en mörk tragedi och en lättsam komedi. Vi befinner oss i den uppburne hovkompositören Salieris ateljé. Han ser tillbaka på sitt konstnärskap som nu ter sig väldigt mediokert i jämförelse med den nya unga stjärnan Wolfgang Amadeus Mozart.
Vi får också följa mästaren Salieri då han tillsammans med en ung författare skall skriva en ny opera på bara fyra dagar. Vad väger tyngst? Är det musiken eller texten? Tradition eller nyskapande? Och vad händer när det plötsligt kommer en avdankad operaprimadonna som vill ge sin syn på saken? Sliten mellan förgörande avundsjuka och underdånig beundran bjuder Salieri in Mozart till en måltid.
Loa Falkmans misär är helt enastående
Expressen
Mozart och Salieri skrevs av Nikolai Rimskij-Korsakov 1897, efter Aleksandr Pusjkins versdrama från 1830. I den får vi följa relationen mellan kompositörerna Antonio Salieri och Wolfgang Amadeus Mozart, en relation som byggde på kreativitet och avundsjuka och slutade i giftmord. Den legendariska historien om Salieri och Mozart är sedan tidigare känd från Miloš Formans åttafaldigt Oscarbelönade film Amadeus, från 1984.
Prima la musica e poi le parole (Först kommer musiken och sedan orden) av Antonio Salieri med libretto av Giovanni Battista Casti uppfördes första gången 1786 i Wien och debatterar betydelsen av musik och drama i opera.
Känner du igen den här?
LYSSNA
OPERAPODDEN #31: SALIERI, MOZART OCH AVUNDSJUKAN
Operapodden avsnitt 31 handlar om avundsjukans mekanismer och den mytomspunna relationen mellan tonsättarna Mozart och Salieri – en relation som byggde på kreativitet och avundsjuka och slutade i giftmord. Medverkar gör Loa Falkman, Per Naroskin (psykoterapeut), Tobias Theorell (regissör) och Frida Österberg (sångerska och skådespelare).
SALIERI VS MOZART – ADAGIO
Folkoperans orkester framför Adagio. Musik av Nikolai Rimskij-Korsakov, ur föreställningen Salieri vs Mozart.
SALIERI VS MOZART – FUGHETTA
Folkoperans orkester framför ett utdrag ur Fughetta. Musik av Nikolai Rimskij-Korsakov, ur föreställningen Salieri vs Mozart.
…träffande berättelse om skapandets villkor – det existentiella och hantverksmässiga, men faktiskt också det kommersiella.
Dagens Nyheter